Şcoala Gimnazială Specială Transilvania Str. Transilvaniei Nr.390, Baciu, Cluj
Ergoterapia stipulează procedee şi metode corespunzătoare tipurilor de activităţi practice. Aceste activităţi fac parte din viaţa cotidiană şi se desfăşoară în contextul performanţelor ocupaţionale (deprinderi de autoservire, comunicare, meserii, arte, jocuri, sporturi). Nivelul performanţelor ocupaţionale determină gradului de independenţă şi adaptabilitate a copilului.
În şcoala noastră ergoterapia este văzută ca o orientare spre ergonomizarea spaţiului în care elevul trăieşte. Mai exact, modificarea cărucioarelor cu rotile în funcţie de ritmul de creştere al elevilor, utilizarea unor instrumente adaptate de scris şi alimentare, utilizarea unor aparate de comunicare şi de igienizare.
Datorită specificului de diagnostic neuro-psiho-motric al elevilor şcolii noastre şi, în special, datorită sensului mai sus definit al ergoterapiei aplicate, activităţile ergoterapeutice sunt desfăşurate de către profesorii kinetoterapeuţi. Din anul şcolar 2004-2005 în şcoala noastră se aplică un curriculum de ergoterapie, conceput şi consolidat de către aceştia.
Această terapie se poate clasifica astfel:
Obiectivele urmărite de ergoterapie, în cadrul recuperării psihomotricităţii persoanelor cu deficienţe psiho-neuro-motirii, se refera la:
Ergoterapia acţioneză asupra psihomotricităţii pe toate planurile, exersând spre normalitate componentele motrice, încrederea în posibilităţile proprii, îmbunătaţirea concentrării atenţiei, toate cu efecte benigne asupra personalităţii.
În afara celor de mai sus, ergoterapia, prin mijloacele folosite, determină efecte în ceea ce priveşte următoarele puncte de vedere:
• economic - evidenţiază vocaţiile profesionale, fundamentând direcţiile de orientare profesională, creând obişnuinţe de muncă şi ajutând persoana cu deficienţe să contribue financiar la întreţinere.